skip to Main Content
درمان کمردرد با طب سوزنی

درمان کمردرد با طب سوزنی

3/5 - (2 امتیاز)

طب سوزنی مزایای فراوانی برای بیمارانی دارد که از درد کمر رنج می برند. اگر شما نیز از کمردرد رنج میبرید، خواند مقاله درمان کمردرد با طب سوزنی را به شما پیشنهاد می دهیم. طب سوزنی یک روش درمانی موثر بوده و عوارضی بسیار اندک دارد.

البته اگر کاملا به روش صحیح و علمی خود و توسط متخصص طب سوزنی انجام پذیرد. در هر جلسه درمان روی تمامی مهره های کمری و نیز مهره خاجی و همچنین روی مفاصل خاجی- لگنی کمر نیز تاثیر گذاشته و باعث بهبود و کاهش درد کمر و التهاب در این مفاصل می گردد.

امروزه در اروپا و امریکا روش های درمانی متفاوتی برای درمان کمر درد، انجام می گردد که در ۹۵ درصد موارد شامل استراحت مطلق (که طبق تحقیقات اخیر فقط ۳ روز کافی می باشد) و استفاده از مسکن ها، آب درمانی، ماساژ درمانی، طب سوزنی و کایروپراکتیک می باشد.

در این میان طب سوزنی بعنوان سر سلسله طب مکمل و جایگزین، در درصد بالایی از بیماران ، کاملا درمانگر می‌باشد و تنها در ۵ درصد بیماران کار به عمل جراحی می رسد که در آن ها نیز از تکنیک های عمل متفاوتی، از برداشتن دیسک بیرون زده تا قرار دادن دیسک های مصنوعی بین مهره ها و یا جوش دادن مهره ها به یکدیگر و ثابت کردن ستون فقرات و استفاده به جای جراحی تنگی کانال نخاعی کمر استفاده می شود.

بیشتر بدانید:طب سوزنی و درمان دیسک کمر

درمان کمردرد با طب سوزنی: طب سوزنی چیست؟

درمان کمردرد با طب سوزنی

تاریخچه طب سوزنی به حدود ۲۰۰۰ سال قبل بر میگردد. درمان طب سوزنی در علم روز دنیا جایگاه بسیار مهمی را خصوصا در درمان بیماریهای اسکلتی و عضلانی باز کرده است و تحقیقات آینده نگر فراوان نشان دهنده موثر بودن این روش می باشد.

علی رغم قدمت طولانی این روش هنوز برای عمده مردم این سوال مطرح است که طب سوزنی چیست و در چه بیماریهایی از آن استفاده می شود. استفاده از جریان الکتریکی (الکترو اکوپانکچر) و باز کردن نقاط ماشه ای فعال به کمک این روش یک تکنیک بسیار مدرن جدید و موثر می باشد که طب سوزنی سنتی اضافه شده و با بلوک جریانهای نخاعی و آزاد سازی اندروفین ها (در جریانهای کم فرکانس) موجب درمان شگرف و بسیار موثر در بسیاری از بیماری ها می شود.

جالب است بدانید جریان های انرژی یا Q روزانه ۵۰ بار در بدن ما دور می زنند، و استاز انرژی در هر کدام از این کانال ها و مسیرها موجب ایجاد بیماری در بدن ما می شود. حالا ما با کمک طب سوزنی این انرژی را بدنمان به حرکت در می آوریم و موجب بهبود شرف و دراماتیک در بیماری ها می شویم.

زدن سوزن در نقطه خاص و درمانی یک نکته مهم در طب سوزنی است. اگر سوزن در مسیر انرژی به کانال مناسب برخورد نکند، انرژی به حرکت در نمی آید و نتیجه بخش نخواهد بود‌ و این موجب تفاوت اثرات طب سوزنی توسط متخصصین مختلف خواهد شد.

درمان طب سوزنی در علم روز دنیا جایگاه بسیار مهمی را خصوصا در درمان بیماریهای اسکلتی و عضلانی باز کرده است و تحقیقات آینده نگر فراوان نشان دهنده موثر بودن این روش می باشد.

درمان کمردرد با طب سوزنی

درمان کمردرد با طب سوزنی

در سال ۱۹۸۹ سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را به عنوان یکی از موثر ترین راه های درمان کمر درد و دیسک کمر معرفی نمود، چرا که عمل جراحی دیسک کمر بسیار پرعارضه بوده و در بسیاری از موارد بیمار علیرغم عمل جراحی بهبود کافی پیدا نمی کند.

نکته قابل توجه این است که در بیمارانی که به علت کمردرد (low back pain) به پزشک مراجعه می کنند بسیار به ندرت اتفاق می افتد که بیماری فقط بعلت بیرون زدگی یک یا دو دیسک باشد.

در اکثر روش های تشخیصی بکار برده شده مانند MRI، به مشکلات سایر مهره ها ی کمری و خاجی مثل آرتروز مفاصل بالاتر و یا کاهش قوس طبیعی کمری و یا انحرافات ستون فقرات برخورد می کنیم و این موضوعات خود موجب می شود افرادی که به علت کمر درد و دیسک، تحت عمل جراحی قرار می گیرند، پس از عمل، معمولا از درد و محدودیت حرکتی رهایی نمی یابند.

البته مقصود از بیان این مطالب به هیچ وجه نفی عمل جراحی در درمان دیسک کمر نمی باشد و چه بسا بیمارانی که بعلت اندیکاسیونهای خاص مثل اختلال در کنترل دفع ادرار و یا مدفوع باید تحت عمل جراحی اورژانسی نیز قرار بگیرند.

ذکر این نکته ضروری است که بر اساس اصول طب سوزنی، بیماری وقتی ایجاد می گردد که بدن از حالت تعادل خود خارج گردد و به عبارت دیگر در مورد ایجاد دیسک کمر وقتی حادث می شود که فرد بعلت حرکات و یا موقعیتهای نامناسب از تعادل خارج گردد.

حال چنین بیماری اگر تحت هر نوع درمانی قرار گرفته و بهبود یابد ، باید حرکاتی را که موجب بیماری وی شده اند ،اصلاح نماید و اگر این کار را انجام ندهد متاسفانه مجددا دچار این بیماری خواهد شد. لازم به ذکر است که طب سوزنی دیسک کمر در درمان بیماران هیچگونه عارضه جانبی ندارد.

چگونه طب سوزنی باعث کاهش درد کمر می‌شود؟

درمان کمردرد با طب سوزنی

اما طب سوزنی کمر درد با دو مکانیسم باعث بهبود کمر درد و دیسک سایر نقاط ستون فقرات می شود. این دو مکانیزم شامل موارد زیر است:

  • افزایش سلول های دفاعی بدن و مایع بین بافتی اطراف دیسک مبتلا در نتیجه جبران کاهش آب دیسک و افزایش فعالیت بدن برای ترمیم دیسک بین مهره ای بیمار
  • از بین بردن درد بیمار توسط بلوکه کردن رشته عصبی پس سیناپسی. متاسفانه عمل دیسک کمر در ذات خود یک عمل پر عارضه محسوب می گردد وکلا هرچه محل عمل وسیع تر باشد ، عوارض جانبی آن بصورت تنگی کانال نخاعی و فشار ثانویه روی ریشه اعصاب نخاعی بیشتر بوده و بیمار پس از عمل ،مشکلات بیشتری خواهد داشت.

کاهش درد از طریق تحریک اعصاب که در عضلات و سایر بافت‌ها قرار دارد. از طریق این تحریک طب سوزنی دیسک کمر می‌تواند باعث ترشح اندروفین- انکفالین و بتا اندروفین‌هایی شود که مانند مرفین اثر تسکین دهنده درد را دارند. این فاکتورها از نخاع- مغز میانی- هیپوفیز و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند.

کم کردن التهاب از طریق ترشح فاکتورهای مربوطه یکی دیگر از خواص طب سوزنی است، که این مکانیزم اثر قرص‌های ضد التهاب مثل ایندومتاسین هم می‌باشد.
کاهش انقباض عضلات و بهبود حرکت مفاصل که به وسیله افزایش جریان خون ایجاد می‌شود؛ این مکانیزم اثر طب سوزنی می‌تواند باعث کاهش ادم، تورم و کبودی هم بشود.

ذکر این نکته ضروری است که بر اساس اصول طب سوزنی، بیماری وقتی ایجاد می گردد که بدن از حالت تعادل خود خارج گردد و به عبارت دیگر در مورد ایجاد دیسک کمر وقتی حادث می شود که فرد بعلت حرکات و یا موقعیتهای نامناسب از تعادل خارج گردد.

تعداد جلسات درمان کمردرد با طب سوزنی

 

درمان کمردرد با طب سوزنیمعمولاً ۱۰ تا ۱۲ جلسه درمان به صورت هر هفته ۲ بار لازم است. بعد از ۱۲ جلسه درمانی که یک کورس محسوب می‌شود، گاه بعضی از بیماران بسته به سن و مزمن بودن بیماری، نیاز به درمان نگهدارنده نیز دارند که ممکن است هر ۴ هفته یا هر ماه یکبار باشد.

گاه در ۳تا۴ جلسه اول ممکن است علائم بیماری تشدید یابد و یا به اصطلاح بیرون‌ریزی داشته باشید که به مرور و با ادامه جلسات، بهبود حاصل میشود و جای نگرانی نیست. در تمام درمان‌های طب مکمل، این امکان وجود دارد و مخصوص همه افراد نمی‌باشد.

هر جلسه درمانی بین نیم تا یک ساعت طول می‌کشد. اگر متخصص طب سوزنی به همراه طب سوزنی از بادکش درمانی و یا ماساژ استفاده شود اثر درمان به مراتب بیشتر می‌شود.

استفاده از یک گیاه چینی به نام «موکسا» نیز برای بعضی بیماران که احساس سرما در ناحیه کمر می‌کنند بسیار لذت‌بخش و مفید است. به ‌هر حال طب سوزنی به تمام افرادی که از درد کمر رنج می‌برند توصیه می‌شود چون همانطور که گفته شد بدون عارضه جانبی است، مقرون به صرفه بوده و بسیار راحت و بدون درد است.

طب سوزنی یک روش درمانی موفق و قابل اطمینان برای درد مزمن کمر است. طب سوزنی می تواند هم برای درد پایین کمر و هم درد بالای کمر به کار رود.
تحقیقات نشان می دهند که طب سوزنی می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد.

بیشتر بدانید:درمان میگرن با طب سوزنی

تاثیر این روش درمانی در درمان کمردرد حتی ممکن است از بعضی از داروهای خاص بیشتر باشد. کارایی طب سوزنی در تحقیقات مورد تایید قرار گرفته است و یک فرد حرفه ای آموزش دیده و دارای صلاحیت می تواند درمان را به شیوه ای ایمن انجام دهد.

پیشنهاد ما به شما کلینیک طب سوزنی آکو می باشد. با دکتر عیسی پیرمرادی بنیانگذار امبدینگ در ایران، با اطمینان خاطر از اثر بخشی طب سوزنی تحت درمان قرار بگیرید و از نتیجه آن لذت ببرید. کلینیک طب سوزنی آکو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top