skip to Main Content
کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی

Rate this post

اگر شما نیز از عوارض یائسگی رنج می برید و قادر به کنترل آن نیستید، خواندن مقاله کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی را به شما پیشنهاد می کنیم و مثل همیشه به شما یادآور میشویم که این درمان مهم را حتما تحت نظر متخصص طب سوزنی ماهر انجام دهید تا نتیجه حال از آن رضایت بخش باشد.

بیشتر زنان مسن به شما خواهند گفت که یائسگی یکی از مراحل دشوار زندگی آنها بوده است. آنها در این مرحله از زندگی مواردی چون گر گرفتگی بدن، تعریق شبانه، پریودهای نامنظم و از دست دادن میل جنسی را تجربه می‌کنند. این علائم ناخوشایند باعث می شود که آنها پس از یائسگی سخت‌تر از زندگی خود لذت ببرند.

بیشتر بدانید:درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی: یائسگی چیست؟

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی

یائسگی یک مرحله طبیعی از زندگی زنان است و زمانی روی می دهد که زن، قدرت باروری خود را از دست داده است، تخمدان ها قدرت کافی برای انجام اعمال فیزیولوژیک و طبیعی دوران باروری خود را ندارند و تخمک گذاری اتفاق نمی افتد. در این مرحله ابتدا قاعدگی ها نامنظم شده و سپس فرد، قطع دائمی قاعدگی را تجربه می کند.

یائسگی قطعی، هنگامی اتفاق می افتد که زن یک سال از آخرین قاعدگی اش گذشته باشد. که معمولا این امر در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی و به طور متوسط در ۵۰ سالگی رخ می دهد.

مسائل ارثی بر روی سن یائسگی بسیار موثر است و معمولا زنان در حوالی سنی یائسه می شوند که مادر و یا خواهر شان در آن سنین یائسه شده اند. برخی اتفاقات مثل عادت زندگی و مداخله های پزشکی، الگوهای طبیعی سن یائسگی را تغییر می دهند.

یائسگی، بیماری نیست و نارسایی یا نقص تلقی نمی شود.  به طور عمومی برای فرد مشکل ساز نیست و در هر زنی متفاوت میباشد. یائسگی تغییری طبیعی و لازم در زندگی است.

دوران یائسگی مانند هر دوره دیگر زندگی از جمله دوران بلوغ، جوانی یا بارداری مشکلات و مزایای خود را دارد، با این تفاوت که در دوران یائسگی فرد با تجربه است و توانایی برخورد با مشکلات و حل و فصل مسائل را دارد.

 

اصلاح الگوی تغذیه‌ای و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی استروژن‌های گیاهی مانند سویا، نخود فرنگی، عدس، لوبیا، جو، گندم سیاه یا چاودار، شبدر و رازیانه از سی سالگی به بعد، می‌تواند هم موجب پیشگیری از یائسگی زودرس شود و هم عوارض ناشی از یائسگی را تا حدی کنترل کند.

 

علائم یائسگی

در ماه‌ها یا سال‌های منتهی به یائسگی، ممکن است این علائم و نشانه‌ها را تجربه کنید:

  • پریودهای نامنظم
  • خشکی واژن
  • گرگرفتگی
  • لرز
  • عرق شبانه
  • مشکلات خواب
  • تغییرات خلق‌وخو
  • افزایش وزن و کاهش متابولیسم
  • موهای کم پشت و خشکی پوست

علائم، از جمله تغییر در قاعدگی، برای هر زنی متفاوت است. به احتمال زیاد، قبل از پایان دوره‌های قاعدگی، برخی از بی‌نظمی‌ها را تجربه خواهید کرد.

 

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی

گر گرفتگی یکی‌ از رنج بارترین عوارض دوران یائسگی است، اما نتیجه‌ یک بررسی جدید پژوهشگران چینی حاکی از آن است که می‌توان به کمک طب سوزنی، از وخامت و کثرت موارد گر گرفتگی در زنان یائسه کاست.

گر گرفتگی، یک حس ناگهانی گرما در سراسر یا بعضی نقاط بدن است. گاهی این عارضه سبب قرمز شدن صورت، گردن و ایجاد لکه‌های سرخ روی بازوها، پشت و روی سینه، تعریق شدید و لرزش بر اثر احساس سرما می‌شود. قرار گرفتن در شرایط دیگری نیز سبب این حالت میگردد، اما این عارضه در زنان یائسه شایع‌تر است.

پژوهشگران چینی میگویند: موثرترین درمان گر گرفتگی، استفاده از درمان هورمونی یعنی استفاده از داروی حاوی استروژن یا پروژسترون است. اما این نوع درمان سبب افزایش احتمال بروز سایر حالات از جمله استروک یا حمله قلبی، بیماری قلبی و سرطان می شود.

پژوهشگران به تعیین این مساله پرداختند که چگونه طب سوزنی باعث بهبود عوارض یائسگی بخصوص گر گرفتگی در زنان میشود و این افراد میتوانند با کنترل عوارض یائسگی، به طور طبیعی به زندگی روزانه خود بپردازند.

طب سوزنی از روش‌های درمانی طب مکمل، میباشد که بیش ‌از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. از این تکنیک‌ بیشتر برای کمک به درمان دردهای مزمن استفاده می‌شود ولی در پژوهش هایی که انجام شده، ثابت گردیده که از این روش می‌توان در کاهش التهاب و حتی تقویت روش‌های کاهش ‌وزن نیز استفاده کرد.

این گروه پژوهشی، تعداد ۱۰۴ نفر را مورد بررسی قرار دادند تا درمان و تاثیر طب سوزنی را مورد ارزیابی نمایند. نمونه های بررسی شده در ۱۲ ‌تحقیق، شامل ۱۰۴ زن چهل‌ تا ‌شصت‌ ساله بود که به طور طبیعی دچار یائسگی شده بودند.

زنانی که در این بررسی‌ها شرکت داشتند، از انواع مختلف طب سوزنی از جمله طب سوزنی کلاسیک، الکترو آکوپونکتور، طب سوزنی لیزری، آکوپونکتور گوش و طب سوزنی سنتی چین استفاده کرده بودند.

محققان دریافتند در زنانی که با طب سوزنی درمان شدند، عوارض یائسگی در طول سه ‌ماه، کاهش یافته ‌است. افزون ‌بر این، به ‌نظر می‌رسدکه کاهش این عوارض و کنترل آنها به طور محسوسی از جلسه سوم به بعد آشکار گردیده است.

با توجه به اظهارات درمانگران طب سوزنی، آنها معتقد هستند که درمان با طب سوزنی باعث ایجاد ثبات و تعادل در هورمون های جنسی بدن زنان یائسه شده و باعث میشود تا راحت تر با این مورد کنار آمده و کنترل آن را به دست بگیرند.

همچنین با کاهش غلظت بتا اندورفین در بدن، گر گرفتگی نیز کاهش می یابد. بتا‌آندورفین یک نوروپپتید است که در یاخته‌های دستگاه عصبی مرکزی و محیطی در هیپوتالاموس وجود دارد.

 

گر گرفتگی یکی‌ از رنج بارترین عوارض دوران یائسگی است، اما نتیجه‌ یک بررسی جدید پژوهشگران چینی حاکی از آن است که می‌توان به کمک طب سوزنی، از وخامت و کثرت موارد گرگرفتگی در زنان یائسه کاست.

 

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی: یائسگی زودرس

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی

بسیاری از زنان، به ویژه پس از سن ۳۰ سالگی در صورت مواجه شدن با اختلالات قاعدگی نسبت به بروز یائسگی زودرس دچار هراس و نگرانی می‌شوند. یائسگی یک روند بیولوژیک طبیعی بدن است که اغلب بین سنین ۴۸ تا ۵۲ سالگی رخ می دهد. اگر یائسگی قبل از سن ۴۰ سال شروع شود، به آن یائسگی زودرس گفته می شود.

در واقع، قاعدگی نامنظم، بصورت فواصل طولانی، بین دوره های قاعدگی و متوقف شدن قاعدگی به مدت ۱۲ ماه متوالی به همراه کاهش میل جنسی، گرگرفتگی، تحریک پذیری، و اختلالات خلقی، زنگی خطری برای یائسگی زودرس محسوب می شود. در این وضعیت، تخمدان ها قادر به ساختن هورمون نیستند و به تحریکات هیپوفیز واکنشی نشان نمی دهند.

 

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی: علل یائسگی زودرس

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی

در بیش از ۹۰ درصد موارد، علت یائسگی زودرس شناخته شده نیست. معمولا مشکلات کروموزومی، ژنتیک یا عوامل محیطی و برخی داروها، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، جراحی، استرس‌ و کشیدن سیگار، دیابت، بیماری‌های التهابی و عفونی مثل سل و آبسه‌های لگنی در بروز آن موثر هستند.

از دیگر علل آن می توان به بیماری صرع و بیماری های خود ایمنی مانند بیماری تیروئید، آرتریت روماتوئید، نارسایی غده های فوق کلیه اشاره کرد. التهاب ایجاد شده در اثر برخی از این بیماری ها می تواند بر تخمدان ها تاثیر بگذارد.

درمان یائسگی زودرس با طب سوزنی

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی

اکوپانکچر یا طب سوزنی روشی موثر، غیر تهاجمی و بدون عارضه برای سلامت و بهبود عملکرد جنسی می باشد. طب سوزنی نیز با مکانیسم کاهش استرس و اضطراب، تحریک ترشح هورمون‌های زنانه و افزایش جریان خون و انرژی در تخمدان و رحم، در درمان اختلالات قاعدگی و یائسگی زودرس بسیار موثر است.

طب سوزنی با کاهش هورمون های FSH و LH و افزایش سطح هورمون استرادیول، موجب کاهش عوارض گرگرفتگی، تحریک پذیری، بی خوابی و تعریق شبانه و افزایش شانس باروری می شود.

از دیدگاه طب چینی، علائم یائسگی عموماً به دلیل کاهش جوهره کلیه، در بین یین یا یانگ آن هستند. بعلاوه، ضعف کلیه ها ممکن است اغلب با الگوهای افزایشی، بویژه رطوبت طیاد بدن، رکود چی، گرفتگی خون، گرمای زیاد یا بالا رفتن انرژی یانگ، در کبد ترکیب گردد. در موارد معدودی، یائسگی زودرس ممکن است در اثر رکود و بلغم ایجاد گردد.

بیشتر بدانید:درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی

اصلاح الگوی تغذیه‌ای و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی استروژن‌های گیاهی مانند سویا، نخود فرنگی، عدس، لوبیا، جو، گندم سیاه یا چاودار، شبدر و رازیانه از سی سالگی به بعد، می‌تواند هم موجب پیشگیری از یائسگی زودرس شود و هم عوارض ناشی از یائسگی را تا حدی کنترل کند.

پیشنهاد ما به شما کلینیک طب سوزنی آکو می باشد. با دکتر عیسی پیرمرادی بنیانگذار امبدینگ در ایران، با اطمینان خاطر از اثر بخشی طب سوزنی تحت درمان قرار بگیرید و از نتیجه آن لذت ببرید. کلینیک طب سوزنی آکو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top