skip to Main Content

طب سوزنی برای عوارض ناشی از رادیوتراپی و شیمی درمانی

4.7/5 - (3 امتیاز)

در بسیاری از بیمارستان‌ها و سازمان‌های سلامتی، طب مکمل در کنار درمان‌های مرسوم پزشکی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان سرطان بکار گرفته می‌شود. چراکه مطالعات نشان داده است استفاده همزمان از چندین روش مختلف که دارای مکانیسم اثر متفاوت هستند می‌تواند فرآیند بهبودی را چندین برابر موثرتر کند.

مطالعات علمی در استفاده از طب سوزنی برای درمان سرطان و عوارض جانبی نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی را کاهش دهد و باعث شود سیستم ایمنی بدن درزمان انجام شیمی‌درمانی قوی‌تر کار کند.

شیمی-درمانی-طب-سوزنی

چرا از طب سوزنی برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شود؟

به کاهش درد ناشی از سرطان کمک می‌کند.
اثرات جانبی پرتو درمانی و شیمی درمانی نظیر استفراغ، حالت تهوع، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی، افسردگی، خشکی دهان و اضطراب را تسکین داده و مدیریت می‌کند.
تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد.
فعالیت سلول‌های لنفوسیت و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

طب سوزنی برای افراد مبتلا به سرطان

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که طب سوزنی با تحریک اعصاب اثر خود را نشان می دهد. این روش منجر به آزاد شدن ماده ای مشابه مورفین به نام اندروفین در مغز و نخاع می شود. این ماده درد را تسکین می دهد. طب سوزنی باعث آزاد شدن سروتونین نیز می شود. سروتونین یک داروی تسکین دهنده درد است که می تواند احساس شادی را نیز در فرد افزایش دهد. ترشح این مواد شیمیایی طبیعی در بدن می تواند علائم سرطان را کاهش دهد.

افراد مبتلا به سرطان ممکن است برای تسکین حالت تهوع، که از عوارض جانبی شیمی درمانی یا سایر داروهای سرطانی است، از طب سوزنی استفاده کنند.

از طب سوزنی برای تسکین درد یا علائم دیگری مانند:

خستگی و ضعف
خشکی دهان
تنگی نفس
گرگرفتگی به دلیل مصرف داروهای ضد سرطان

استفاده می شود. همچنین طبق گفته ی بیماران طب سوزنی به آنها کمک می کند که احساس آرامش داشته باشند و سلامت روانی شان بهبود پیدا کند.

مطالعات اثر طب سوزنی در سیستم ایمنی بدن

مطالعات روی اثر طب سوزنی در سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به سرطان نشان داد که پاسخ سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

شیمی-درمانی-طب-سوزنی

  مطالعات اثر طب سوزنی بر درد

در مطالعات بالینی، طب سوزنی مقداری از درد در برخی از بیماران مبتلا به سرطان را کاهش داد. در یک مطالعه، بیش‌تر بیماران درمان شده با طب سوزنی قادر بودند مصرف دارو برای تسکین درد را متوقف کنند یا میزان کم‌تری دریافت کنند. با این‌حال، به‌دلیل ضعف در طراحی مطالعه و اندازه، یافته‌های حاصل از این مطالعات قوی به نظر نمی‌آیند. مطالعاتی با استفاده از روش‌های دقیق علمی برای اثبات چگونگی تأثیر طب سوزنی بر درد مورد نیاز است.

 مطالعات اثر طب سوزنی بر تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی

قوی‌ترین شواهد از اثر طب سوزنی، از آزمایش‌های بالینی روی استفاده از طب سوزنی برای تسکین تهوع و استفراغ حاصل شده است. چند نوع از آزمایش‌های بالینی استفاده از روش‌های مختلف طب سوزنی را برای کاهش تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی، عمل جراحی و حال تهوع صبح نشان داد.

 مطالعات اثر طب سوزنی در سرطان و علائم (به غیر از حالت تهوع) ناشی از درمان سرطان

آزمایش‌های بالینی در حال مطالعه اثرات طب سوزنی روی سرطان و علائم ناشی از درمان سرطان، از جمله کاهش وزن، سرفه، درد قفسه سینه، تب، اضطراب، افسردگی، عرق شبانه، گرگرفتگی، خشکی دهان، مشکلات گفتاری و مایع در دست‌ها یا پاها هستند. مطالعات نشان داده‌اند که، برای بسیاری از بیماران، درمان با طب سوزنی، علائم را تسکین می‌دهد یا از بدتر شدن آنها جلوگیری می‌کند.

برای انجام طب سوزنی حتما به فردی مراجعه کنید که در این زمینه به اندازه کافی آموزش دیده باشد و دارای مجوزهای لازم باشد.

 

توجه داشته باشید که این روش درمان باید حتماً توسط پزشک متخصص در این زمینه انجام گردد. با دکتر عیسی پیرمرادی، بنیانگذار امبدینگ در ایران، به راحتی تحت درمان قرار گیرید و از نتیجه لذت ببرید. کلینیک طب سوزنی اکو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top