درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی

اگر به درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی علاقمند هستید، خواندن مقاله زیر بسیار برای شما آموزنده خواهد بود.

بیشتر زنان قبل از قاعدگی دردهایی را در نواحی تحتانی شکم و کمر تجربه می‌کنند، ولی گاهی این درد بیش از حد طبیعی و ناتوان‌کننده است که به آن قاعدگی دردناک گفته می‌شود.

علت آن متفاوت بوده و می تواند به دلیل استرس، اختلالات هورمونی، توده ها یا بیماری های رحمی، عفونت و اختلالات قاعدگی باشد.

بنابراین به بیمارانی که از این مشکل رنج می برند، توصیه می شود زیر نظر پزشک متخصص زنان علت آن را بررسی کنند.

در خیلی از موارد دردهای قاعدگی بسیار ناتوان کننده است و به درمان های رایج دارویی پاسخ نمی دهد.

در اینجا می توان از روش هایی بی عارضه برای کمک به بهبود مشکلات این دوران استفاده کرد.

توصیه می شود در این دوران مایعات زیاد و بویژه مایعات گرم مصرف شود. سبوس، غلات، جو، حبوبات، میوه و سبزیجات بیشتر، آناناس، زرشک و کرفس از مواد غذایی است که می توانند مفید باشد.

در عوض، بیمار باید در دوران قبل و حین قاعدگی از مصرف مواد غذایی با طبیعت سرد و مایعات سرد و بستنی خودداری کند.پرهیز از پرخوری، استراحت بیشتر همزمان با نرمش های ساده و ملایم در این دوران توصیه می شود.

بیشتر بدانید:درمان میگرن با طب سوزنی

درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی

بی نظمی در قاعدگی زمانی رخ می دهد که عدم تعادل هورمونی وجود داشته باشد. طب سوزنی با بهبود جریان انرژی در بدن می تواند به تنظیم شدن هورمون ها کمک کند و در نتیجه قاعدگی فرد تنظیم می شود.

بر اساس تئوری های طب سنتی چینی، اگر جریان انرژی در بدن تنظیم باشد، هر گونه اختلال قاعدگی از بین می رود. طب سوزنی یک روش درمان طبیعی و ایمن است که استرس و تنش را برطرف می کند و بدن را تقویت می کند.

رابطه بین اختلال در قاعدگی خانم ها و طب سوزنی هنوز اثبات نشده است. اما بسیاری از خانم ها نتایج مثبت را بعد از طب سوزنی گزارش داده اند.

درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی : چرخه قاعدگی طبیعی

درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی

• یک زن بطور طبیعی هر ۲۲ تا ۳۵ روز یکبار قاعده میشود. (بطور متوسط ۲۸ روز یکبار)
  • قاعدگی در سن ۶۰-۴۵ سالگی متوقف میگردد که یائسگی نامیده میشود.
  • چرخه قاعدگی در دختران تازه به بلوغ رسیده نامنظم میباشد که به مرور زمان منظم میگردد. سیکل قاعدگی در دختران نوجوان از ۲۱ روز تا ۴۵ روز متغییر میباشد.
  • چرخه قاعدگی در آستانه یائسگی نیز نامنظم میگردد.
  • قاعدگی طبیعی ۷-۳ روز بطول می انجامد.
  • بطور طبیعی در هر قاعدگی ۳۵ تا  ۸۰ میلی لیتر خون از بدن دفع میگردد.
  • در هر قاعدگی بطور متوسط ۱۶ میلی گرم آهن از بدن دفع میگرد.
  • سیکل قاعدگی توسط هیپوتالاموس و غده هیپوفیز کنترل میگردد.
  • برای آنکه یک زن از سیکل قاعدگی طبیعی و منظمی برخوردار باشد بایستی عملکرد هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، تخمدانها و رحم کاملا طبیعی باشد.
  • همچنین آناتومی دستگاه تناسلی زن بایستی نرمال باشد تا خون بتواند بسهولت از بدن دفع گردد.

شیردهی: مادرانی که شیر می دهند اغلب آمنوره را تجربه می کنند. گرچه ممکن است تخمک گذاری انجام شود، قاعدگی ممکن است رخ ندهد. حامگی ممکن است علیرغم فقدان قاعدگی اتفاق بیفتد.

درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی: آمنوره

آمنوره اولیه

یکی ازاختلالات قاعدگی آمنوره اولیه است و هنگامی ست که دختر نوجوان نخستین عادت ماهانه خود را تجربه نمیکند. (فقدان کامل قاعدگی  در زمان بلوغ))

در صورتی که دختری در سن ۱۶ سالگی قاعده نشده باشد و یا تا سن ۱۴ سالگی صفات ثانویه جنسی در وی پدید نیامده باشد، میبایست به پزشک مراجعه کند. علل آمنوره اولیه بلوغ دیررس میباشد که در دختران ورزشکار و یا خیلی لاغر شایع میباشد. نابهنجاریهای مادرزادی نظیر غیر طبیعی بودن ساختمان اعضای تناسلی و اختلالات غدد درونریز، اختلالات  تغذیه ای و بیماریهای عمومی بدن نیز در بروز آمنوره اولیه دخیل میباشند.

آمنوره ثانویه:

یکی از اختلالات قاعدگی آمنوره ثانویه است و هنگامی ست که زن قبلا قاعدگی را تجربه کرده است اما ناگهان قاعدگی  وی قطع می گردد.

یکی از مشکلات شایع در بین دختران ، فقدان قاعده گی است که دو مدل دارد . آمنوره اولیه و ثانویه . آمنوره ثانویه بسیار شایعتر از آمنوره اولیه است بسیاری از علل شایع آمنوره ثانویه شامل موارد زیر است:

حاملگی: در زنان سن باروری، زمانی که تخمک بارور در مخاط رحم جایگزین می گردد، مخاط برای تغذیه جنین باقی می ماند و دچار ریزش نمی شود.

روشهای پیشگیری از بارداری: برخی زنانی که از قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، ممکن است قاعده نشوند. وقتی استفاده از این قرصها متوقف می شود، ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد که تخمک گذاری و قاعدگی از سر گرفته شود. روشهای پیشگیری تزریقی یا کاشتنی مانند دپو پروورا نیز درست مانند دستگاههای داخل رحمی حاوی پروژسترون می توانند آمنوره ایجاد کنند.

استرس: استرسهای روحی به طور موقت می توانند عملکرد هیپوتالاموس (ناحیه ای در مغز که هورمونها را کنترل می کند و چرخه قاعدگی را تنظیم می کند) را مختل می کنند. در نتیجه تخمک گذاری و قاعدگی ممکن است متوقف شوند. قاعدگی های منظم بعد از کاهش استرسها باز می گردد.

درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی: دیسمنوره

• حاملگی
  • شیر دهی
  • یائسگی
  • جراحی و برداشتن رحم(هیسترکتومی) و تخمدانها
  • مصرف قرصهای ضد بارداری
  • تومورهای غده هیپوفیز
  • اختلالات تغذیه ای نظیر پرخوری عصبی وبی اشتهایی عصبی
  • مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد افسردگی
  • اختلالات و نارساییهای تخمدانی. کیست و تومورهای تخمدانی
  • کم کاری و پر کاری تیروئید نیز از علل این نوع از اختلال قاعدگی است
  • استرس ها و تنشهای جسمی و عاطفی
  • کاهش سریع وزن و یا چربی ناکافی در بدن
  • چاقی و افزایش وزن ناگهانی. میزان زیاد چربی در بدن فرآیند تخمک گذاری را مختل میکند
  • ورزش و فعالیتهای بدنی شدید، سنگین و مستمر
  • بیماریهای مزمن نظیر ورم مخاط روده بزرگ ،نارسایی کلیوی، دیابت کنترل نشده، سل، کم خونی و امراض کبدی نیز از علل دیگر این نوع از اختلالات قاعدگی است
  • شیمی درمانی
  • بیماریهای مزمن روانی نظیر افسردگی
  • افزایش هورمونهای پرولاکتین و تستوسترون
  • مصرف مواد مخدر و روانگردان
  • باریک بودن گردن رحم

خونریزی شدید طی قاعدگی (منوراژی)

منوراژ یکی دیگر از اختلالات قاعدگی است که به خونریزی شدید و طولانی مدت قاعدگی اطلاق میگردد.

علل منوراژی

• پر کاری و یا کم کاری تیروئید
  • فیبروئید رحمی (تومور خوش خیم رحم)
  • پولیپ رحمی (توده ای خوش خیم بروی دیواره رحم)
  • کیست رحمی (کیسه های پر از مایع خوش خیم)
  • اختلال در عملکرد طبیعی تخمدانها
  • عوارض جانبی استفاده از دستگاه داخل رحمی.(IUD)
  • حاملگی خارج رحمی (اکتوپیک) و یا سقط جنین
  • سرطان گردن رحم و یا تخمدانها
  • مصرف برخی داروها نظیر داروهای ضد انعقاد خون و ضد التهاب
  • عفونت و التهاب لگن، رحم و یا مهبل، اندومتریوز (بافت پوشاننده رحم در محلی خارج از رحم رشد می یابد)، نارسایی های کلیوی و کبدی و شیمی درمانی
  • فعالیت بدنی سنگین و طولانی مدت نیز از دیگر علل این نوع از اختلالات قاعدگی است
  • از آنجایی که منوراژی منجر به کم خونی میگردد مراجعه به پزشک ضروری است
  • طب سوزنی در صورت عدم اختلال آناتومیک در بدن در بسیاردی از موارد با متعادل نمودن بدن کمک کننده است.
  • درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی یا دردهای پریود

که به آن اصطلاحا (دیسمنوره) گفته می شود دردهایی هستند شدید، ضربان دار، تیز و سوزشی که اغلب در قسمت پایین شکم و نیز در ناحیه ران ها احساس میشوند.

از نظر طب غربی علت این دردهای قاعدگی اغلب نا مشخص می باشند و برای تسکین آنها نیز از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی که دارای عوارض جانبی زیادی نیز می باشند استفاده می گردد. در حقیقت صدها سال است که از طب سوزنی برای درمان دردهای قاعدگی در چین استفاده می شود.

از نظر طب سوزنی کبد نقش مهمی در بروز این دردهای قاعدگی ایفاء می کند . مریدین کبد درطب سوزنی ازانگشت شست پا شروع شده وبه کبد می رسد.متخصصین طب سوزنی با استفاده از نقاطی از مریدین کبد می توانند دردهای قاعدگی را در خانم ها درمان نمایند.

بیشتر بدانید:لاغری شکم با طب سوزنی

اختلال در قاعدگی می تواند با داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم درمان شود. اگر این روش ها موجب بهبود وضعیت قاعدگی نشد، روش های دیگری مانند طب سوزنی وجود دارند که می توانند به فرد کمک کنند.

بسیاری از خانم ها دریافته اند که بین درمان طب سوزنی و اختلال در قاعدگی شان رابطه مثبتی وجود دارد.

توصیه ما به شما کلینیک طب سوزنی آکو می باشد.

با دکتر عیسی پیرمرادی بنیانگذار امبدینگ در ایران، با اطمینان خاطر از اثر بخشی طب سوزنی تحت درمان قرار بگیرید و از نتیجه آن لذت ببرید.

کلینیک طب سوزنی آکو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.